Waarom adverteren in Google (SEA)?

Je website, je social media-kanalen, print advertising, … er zijn anno 2020 zoveel manieren om je doelgroep te bereiken. Waarom zou je dan überhaupt betalen voor online advertenties en investeren in online adverteren met Google? Dat vertellen we nu je in een notendop.

SEA is geen SEO

Anders dan bij zoekmachineoptimalisatie (SEO) betaal je bij SEA om te verschijnen in de zoekresultaten van Google. De boven- en zijkant van de zoekmachine zijn gereserveerd voor advertenties die gelinkt zijn aan een veilingsysteem. Adverteerders bieden geld om bij een bepaald zoekwoord te verschijnen. Hoe hoger dat bedrag én hoe relevanter de pagina waarnaar je verwijst, hoe groter de kans op een goede positie op de pagina met zoekresultaten, ook gekend als de SERP of Search Engine Result Page.

Waarom SEA?

Door de toenemende concurrentie op zoekwoorden is een goede positie in Google steeds duurder geworden. Veel ondernemers vragen zich dan ook af welke toegevoegde waarde SEA nog heeft, zeker in een tijdperk waarin reclame steeds vaker als irritant wordt ervaren. Toch is dat net de reden waarom SEA belangrijk is. Je richt je namelijk op een doelpubliek dat actief op zoek is naar wat jij aanbiedt. Via Google Ads kan je heel gericht communiceren met potentiële klanten die jouw diensten of producten zoeken.

Bovendien betaal je pas wanneer er effectief op je advertentie wordt geklikt. De cost per click (CPC) verschilt per zoekwoord en is afhankelijk van de mate van concurrentie. Daarnaast is het verschil tussen advertenties en organische zoekresultaten tegenwoordig zo klein dat veel mensen vaak niet eens doorhebben dat ze op een advertentie hebben geklikt. Ze beginnen gewoon te scrollen en klikken op het eerste resultaat, wat 9 op de 10 keer een SEA advertentie is.

Hoe troef je de concurrentie af?

Door je campagnes te optimaliseren en creatief te zijn. Met SEA kan je precies nagaan wat je Return on Investment (ROI) is en waar je eventueel moet bijsturen. Bovendien moet je niet meteen duizenden euro’s investeren. Je kan spelen met de verschillende types campagnes zoals branded, non-branded, display en video en daarna extra inzetten op wat voor jouw merk, product of dienst het beste werkt.

Meer leven over onze aanpak met Google Ads? Lees hier meer over onze dienst online adverteren.

14/09/2020

Deel dit artikel:

Lees meer artikels

Kan je een helpende hand gebruiken bij het instellen, opvolgen en optimaliseren van je online advertenties?

Webflux staat klaar!
Neem vrijblijvend contact met ons op en we bekijken samen hoe we jouw SEA een boost kunnen geven.

Contact
Andere artikels
Lees meer artikels